Zdecydowałeś się na rozpoczęcie działalności w internecie? To zdecydowanie dobry kierunek. Według danych Gemius z końca września 2021 roku już 78 proc. internautów w Polsce robi zakupy w sieci. To oznacza, że liczba kupujących wynosi 23–24 mln i prawie na pewno znajdziesz wśród nich konsumentów, którzy stanowią Twoją grupę docelową. Co powinieneś zrobić, aby wypromować biznes w internecie? Na początek musisz zainwestować w reklamę biznesu.
Działania marketingowe online – jak zacząć?
Zanim w ogóle zabierzesz się za reklamę swojej działalności, najpierw obowiązkowo powinieneś mieć stronę WWW. Nie może ona być byle jaka – marketingiem zajmij się dopiero wtedy, gdy witryna będzie dopracowana i tym samym pozyskany ruch będzie się przekładać na zamówienia od klientów, wysłane zapytania i zainteresowanie Twoją ofertą. Obowiązkowo strona powinna korzystać z szyfrowanego połączenia, tzn. jej adres ma się zaczynać od https://. Koniecznie musi być ona responsywna, tzn. poprawnie wyświetlać się na urządzeniach przenośnych o różnej przekątnej ekranu.
Pamiętaj także o ekspresowym ładowaniu witryny – każda dodatkowa sekunda powoduje zniecierpliwienie internautów – nie powinieneś do tego dopuścić. Według analizy przeprowadzonej przez Portent, największym wskaźnikiem konwersji charakteryzują się te strony, które ładują się w maksymalnie 2 sekundy. Im trwa to dłużej, tym wskaźnik ten jest niższy. Na jakie działania marketingowe powinieneś postawić?
Pozycjonowanie w Google
Wyszukiwarka Google ma w Polsce ponad 95 proc. udziału w rynku, co oznacza, że korzysta z niej około 27–28 mln internautów. Z tego powodu warto, aby na zapytania, które najlepiej opisują Twój biznes, strona wyświetlała się na wysokiej pozycji. Widoczność w Google uzależniona jest od wielu czynników.
Strona powinna mieć zoptymalizowany pod słowa kluczowe content, a także należy rozwijać profil linkowy, tj. pozyskiwać odnośniki prowadzące do niej. Kolejna kwestia to optymalizacja techniczna, czyli umieszczanie fraz w odpowiednich miejscach w witrynie, opracowanie nawigacji, wewnętrznego linkowania i prowadzenie bloga. Według Google o miejscu w wynikach wyszukiwania decyduje około 200 czynników, tak więc zadanie to wymaga sporo pracy, ale warto się do niego przyłożyć, gdyż zdobędziemy w ten sposób źródło ruchu, które charakteryzuje się wysokim wskaźnikiem konwersji.
Działania możesz zlecić agencji albo znaleźć odpowiedniego fachowca, np. na GoWork.pl. Pamiętaj, że pozycjonowanie nie przynosi efektów od razu. Na oczekiwany rezultat poczekasz co najmniej kilka miesięcy, ale zdecydowanie warto to zrobić.
Google Ads
Kiedy wyślesz dane zapytanie do wyszukiwarki Google, to najczęściej na samej górze wyników zobaczysz kilka reklam. Jeśli chcesz, aby i Twoja witryna znalazła się wśród nich, to załóż konto w systemie Google Ads i zacznij korzystać z możliwości reklamy. Jeśli chodzi o promocję w wynikach wyszukiwania, to płacisz za każde przekierowanie, tj. kliknięcie, a cena zależy od branży, konkurencji i nie tylko.
W ramach tego największego systemu reklamowego na świecie możesz promować się także na stronach, które należą do sieci reklamowej, na YouTube i nie tylko. Warto, abyś postawił także na remarketing, czyli działania, dzięki którym przypomnisz o swojej ofercie internaucie, który już odwiedził Twoją stronę. Dobry wyborem jest łączenie kampanii Google Ads, która może przynosić klientów od zaraz, z pozycjonowaniem, na którego rezultaty musisz poczekać.
Social media
Tylko z Facebooka korzysta w Polsce przeszło 26 mln internautów, zatem jest to kolejny kanał, jakim możesz dotrzeć do klienta zainteresowanego Twoją ofertą. Pamiętaj, że w przypadku każdej działalności skuteczniejsze mogą się okazać inne serwisy społecznościowe – popularnością cieszy się wiele z nich – m.in. Instagram, Twitter, Pinterest czy TikTok – upewnij się, którą platformę ceni Twoja grupa docelowa.
Jakie możliwości daje Facebook? Otóż na początek załóż fanpage, który może być darmowym miejscem do komunikowania się z klientami. Następnie dodaj grupę tematyczną powiązaną z Twoją branżą, a także promuj się na innych takich grupach, które już zgromadziły dużą liczbę odbiorców. Kolejną metodą jest korzystanie z Facebook Ads, czyli reklam sponsorowanych w tym serwisie. Umożliwi Ci to dotarcie do ścisłej grupy docelowej.
E-mail marketing
Wydaje Ci się, że e-maile reklamowe już nie działają? Jesteś w błędzie. Jeśli tylko profesjonalnie przygotujesz wiadomość i skierujesz ją do odbiorców, którzy są faktycznie zainteresowani ofertą, to możesz osiągnąć znakomite efekty. Zdecydowanie warto, abyś budował społeczność newslettera – zaproponuj klientom np. rabat na pierwsze zakupy, a zapewne zyskasz ich uwagę. Możesz ich informować o zniżkach i promocjach – odzew na pewno będzie zauważalny.
Porównywarki cen
Zdarzyło Ci się, że po wybraniu produktu, najpierw sprawdziłeś, gdzie zamówić go można w najniższej cenie? Tak robi wielu kupujących i nic w tym dziwnego, gdyż umożliwia im to znalezienie towarów w najkorzystniejszej kwocie. Tylko czy to na pewno dobra reklama Twojej działalności? Jeśli w ofercie masz produkty, które faktycznie są dostępne w bardzo niskiej cenie, to zdecydowanie warto spróbować. Natomiast, jeśli nie konkurujesz ceną, tylko innymi elementami oferty, to porównywarka nie będzie dobrym miejsce na działania marketingowe w Twoim przypadku. Korzystając z tej formy promocji, płacisz za każde pozyskane przekierowanie – przetestuj, czy to dobre rozwiązanie dla Twojego biznesu.
Wybierz działania marketingowe
Zanim zainwestujesz w reklamę, najpierw przygotuj założenia kampanii i oceń, które działania mogą przynieść Ci efekt. Nie jesteś w stanie samodzielnie realizować tych zadań? – możesz skorzystać z usług specjalisty. Zatrudnij agencję, a jeśli prowadzisz duży biznes, to najlepiej miej eksperta pod ręką. Znajdziesz go nawet w średniej wielkości mieście. Sprawdź aktualne oferty pracy w Krośnie i wytypuj odpowiednich wykonawców – dotrzesz do nich w całej Polsce, a mogą też pracować zdalnie.